Elrebocstanm: a programban bsggel tallni azrt bugokat, logiktlan megoldsokat s rtelmetlen neheztseket. A kidolgozs teht nem tkletes a rekordhosszsgnak szmt fejlesztsi id ellenre sem. Na meg az is furn veszi ki magt, hogy a jtk kiadsa utn azonnal kiadjk az 1.0001(!)-es patchet, amirl ugyan nem tudom, hogy mit javt, viszont a rgi llsmentseket hasznlhatatlann teszi...
Hogy n magam konkrtan mit vrtam a S.T.A.L.K.E.R-tl, azt nem tudnm megmondani. ppensggel mita belpett a vaporware-ek egyre npesed tborba, azta nem is vrtam semmit – de amellett, hogy tudtam, hogy a grafikai motor nem a mai sznvonalat fogja tkrzni, a kiadott jtk elg jtssal s rdekessggel szolglt ahhoz, hogy kiadsa ta minden nap rsznjak egy kis idt. s elhihetitek, n nem vagyok az a fajta, aki szereti vacak jtkokkal knozni magt, plne miutn mg a S.T.A.L.K.E.R cikk megrsval sem n lettem megbzva. Pusztn a pratlan jtklmny miatt lk le el nap mint nap.
Igaz, ami igaz, vannak a jtknak olyan vonsai, amelyek egyrtelmen negatvak. A pakolszs-inventory-s megoldson rzdik, hogy valamifle RPG akart volna lenni a jtk eredetileg, de a karakterfejlds teljes hinya miatt ez nem egszen sikerlt. Az inventory is egy kiss el lett baltzva, egyrszt mert nmelyik holminak a kpe nehezen felismerhet – gondolok itt elssorban a lszertpusokra – msrszt mert a Diablo-szer frhelyes megolds helyett a trgyak tmege hatrozza meg a hordozhat kapacitst. Flrerts ne essk, persze ez is j lenne gy, de ha knnyebb szajrbl van nlunk j sok, akkor az inventory lefel kibvl, s scrollozhatv vlik, de ha nincs is tele az alapterlet, akkor sem tudunk benne kedvnkre pakolszni, hogy sztvlasszuk valahogy az egy kategriba tartoz holmikat, a trgyak mindig a fels rszbe rendezdnek, tovbb fokozva ezzel a nehz ttekinthetsget. Elfordult prszor, hogy hosszasan nzegettem az alig nhny elemet tartalmaz inventoryt, hogy vajon mi a fene az, aminek a slytl moccanni sem brok, mire szrevettem, hogy pldul csak pisztolylszerbl van nlam 20 kilnyi... A hullafosztogats-kereskeds rsz is a kezdeti lelkesedsbl hamar unalmas rohangszsba megy t, ahogy egyre messzebb kalandozunk az egyetlen kereskedtl, aki hajland brmit megvenni, s elg pnze is van, na meg mert tl kicsi a teherbrsunk a rengeteg fellelhet cucchoz mrve, s ha jl megpakoljuk a mlhazskot, mg hamar ki is fradunk, ami utn mr csak bgyadt bandukolsra vagyunk kpesek, nem pedig futsra. s a "hab a tortn", hogy a pnznek igazn nincs is a jtkban rtelme, mert jformn mindent tallunk, amire szksgnk lehet. A lszert, fegyvert, kajt, pit, ktszert mzsaszm hordjk a lbunk el kedves ellenfeleink, csupn ki kell ket nyrni, mert mshogy nem adjk. Az egyetlen, amit kereskedtl vettem, az a vdruha, de a ksbbiekben abbl is talltam eleget.
Most felsorolnk prat a S.T.A.L.K.E.R azon tulajdonsgaibl, amikrl csupn az egyes jtkosok zlse dnti el, hogy pozitvumnak vagy negatvumnak soroljuk be. Itt van mindjrt az FPS-ektl szokatlan nehzsgi szint, amely mg knny fokozatos is gyakran meg tudja izzasztani az embert. Igaz, hogy gyakran hatalmas ltszmbeli tlervel kell felvennnk a harcot, s mi ugyanolyan srlkenyek vagyunk, mint ellenfeleink, akik radsul mg jl is cloznak s igyekeznek minket bekerteni, a htunkba kerlni, fedezkbe bjni, stb., a ramb-effektus csak a magunkra tekert tbb kilomternyi ktszernek ksznheten lehetsges, amely azonnal gygyt kisebb-nagyobb mrtkben. Aztn itt vannak mg az rtkes "relikvik", amelyek ugye a jtk lnyeges rszt kpezik, na ezek is elg rdekes mdon mkdnek. Prat ugyebr magunkra aggathatunk bellk, hogy rszesljnk a jtkony – s krtkony – hatsaikbl. Mindegyikk valamely ellenllsi kpessgnket nveli, de amellett mind rendelkezik negatv tulajdonsggal is. Jobb esetben egy msik ellenllst cskkent, rosszabb esetben maga a relikvia fejti ki az egszsgnkre kros hatst, teht hogyha nem vigyzunk velk, a drga relikvik knnyen ki is nyrhatnak minket.
A helysznbl logikusan kvetkez sugrz znk, anomlik is rdekesen lettek megoldva. Ezek foltokban tallhatak a plyn, szemmel is jl lthatak, egyttal meg is klnbztethetek, miutn jnhny fle van bellk. A Geiger-Mller szmll recsegse egyrszt hangulati alfests, msrszt fontos figyelmeztet jelzs is, ha netn ezeket mgsem vettk volna szre. Az anomlikat logikusan j minl messzebbrl elkerlni, de ha megvan a megfelel vdfelszerelsnk, ellenszereink, vagy csak j reflexeink, s nagy halom gygyksztmnynk, hogy letben tartsuk magunkat, akkor ezek belsejben rtkes relikvikat vagy hasznos felszerelseket tallhatunk. Megemltenm mg itt a tzharcok lefolyst, elzmnyeit s utzngit. Mint emltettem, mindig tler ellen kell harcolnunk, ha van is kt-hrom trsunk, az nem biztos, hogy j neknk, miutn ilyenkor mg tbben jnnek ellennk. A csata utn minden holttest megmarad, ami ppensggel relis, de egy id utn mr nem nagyon lehet tudni, hogy melyiket kutattuk t s melyiket nem. Radsul amellett, hogy tbb hullmban rkeznek egy-egy csata alatt, mg "respawnolnak" is – amit azzal magyarznak, hogy jabb stalkerek/banditk/katonk rkeztek a znn kvlrl –, teht ha egy terletet mr megtiszttottunk, akkor sem lehetnk benne biztosak, hogy nem lesz ott ellensg, mikor visszatrnk. s amellett, hogy szinte kvethetetlen, melyik hullt kutattuk t, gyakran erre mg idnk sincs a folyamatosan rkez tmadsi hullmok kztt.
A negatv s "relatv" tulajdonsgok utn azonban most kvetkezzenek azok, amelyek miatt egyltaln billentyzetet ragadtam, amely erlyeket nem lehet elvenni a S.T.A.L.K.E.R-tl: elszr is ott van az ember alkotta pokol poszt-apokaliptikus hangulata, ami brmely ms jtknl – akr a Falloutra, akr a Half-Life 2-re gondolunk – nyomasztbb tud lenni, mr csak a valsgalapja miatt is. De persze nem csak ezrt, mert ezen kvl is rendkvl j tleteket vetnek be a fejlesztk, hogy minket az rletbe kergessenek. Elg, ha csak arra gondolok, hogy egy laboratrium alagsorban tbb emelet mlysgben be kell mennem egy arasznyi vastagsg vasajtn, amit a tloldalrl valaki olyan hatalmas ervel dnget, hogy majd' kiszakad a helyrl, s nekem egyltaln ne legyen kedvem oda bemenni, de emitt meg lthatatlan s elpusztthatatlan szellemek portyznak, akik mindent hozzm vgnak, ami mozdthat... Az embereknl, mutnsoknl szrevehet az ismtlds, de a krnyezet s annak elemei, a romok, a roncsok s egyb modellek pldtlanul vltozatosak. A kldetsek is lvezetes sznfoltjt jelentik a jtknak. Kldets, mint olyan persze minden FPS-ben tallhat, de nem ilyen formban, hogy azt s akkor vllalom el, amelyiket szeretnm s amikor nekem tetszik. Ezekkel csupn arra kell vigyzni, hogy legtbbjk idre megy. Szerencsre nem a msodpercekrt megy a kzdelem, de az a megolds nem mkdik, hogy felveszek 8-10 kldetst, s nekillok sorjban vgrehajtani ket. Az MI pedig szerny vlemnyem szerint igenis j. Az ellenfelek fedezket keresnek, bekertenek, visszavonulnak, majd jra tmadnak, s ha egyszer elbjtak egy fedezk mg a mesterlvszpuskm clkeresztjbl, akkor nem jnnek el ugyanott, hogy csak gy egyszeren lelhessem ket.
sszegezve teht a jtk jellemzit, n azt mondanm, hogy a j tulajdonsgok bven fellmljk a rosszakat, s klnben is, a rosszakat hamar meg lehet szokni, vagy ki lehet kerlni, gy egy id utn olyan, mintha nem is lennnek. De ez az n vlemnyem. Ahogy mr a bevezetben is emltettem, a S.T.A.L.K.E.R. tipikusan azok kz a jtkok kz tartozik, melyeket nehz gy rtkelni, hogy mindenki egyetrtsen vele. A S.T.A.L.K.E.R.-t ki kell prblni, mert jszer, rdekes, s aztn ki-ki eldntheti, hogy tetszik-e neki, avagy sem.
Nem szoktam ilyet – ahogy "klnvlemnyt" rni sem szoktam –, de vgl ajnlank egy linket azoknak, akiket egy kicsit bvebben rdekel a jtk alapjul szolgl vals helyszn kerettrtnete, s jelenlegi llapota: www.pripyat.com.
Forrs:PC Dome